Rozwój niemowlaka - wejdź tutaj.

Wciąż pamiętam emocje które mną targały jak zostałem ojcem- ekscytacja poplątana z nutką obaw. Z jednej strony jesteś ogromnie szczęśliwy i zadowolony, z 2 strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- setki pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się wobec tego zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam mieć pojęcie, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie opinii ludzi których uważasz za znawców. Zadajesz pytanie położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona mówi, że niektórzy to myją codziennie, inne osoby co 2 dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i ile- to mówi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla świeżo upieczonych rodziców niesłychanie istotne jest posiadać wiedzę jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta informacja winna być w większym stopniu dostępna.
https://rehabilitacja-sanok45.tumblr.com/post/189715714565/najwa%C5%BCniejsze-rzeczy-w-temacie-rozwoju-niemowlaka jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są procentowo i często włączają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną umiejętność. Pamiętajcie też, że jeśli dziecko jest wcześniakiem to powinno się właściwie ustalić należyty miesiąc rozwoju.
Zdolności małego w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-dziecko staje się raz po raz bardziej symetryczny -układa główkę prosto względem tułowia. Problemem który można wychwycić zdaje się być to, że głowa skręcona jest ciągle w jedną stronę, ewentualnie 1 ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-noworodek zacznie wodzić wzrokiem podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może stan rzeczy kiedy dziecko nie skręca główki w jedną stronę - jeżeli podczas zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem noworodek nie skręca główki lub jakość takiego skrętu jest zupełnie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że raz za razem poprawniej radzi sobie w trzymaniu główki. Gdy starsze dziecko nie ma zdolności stabilnie utrzymać główki, trzeba ją stabilizować, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie wykonują swojej pracy odpowiednio.
Ręce.
-dziecko przez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która w dalszym etapie życia wydaje się dla niego nieustająco odniesieniem. Jeśli zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta rzeczy tylko jedną dłonią, ewentualnie jedna ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne jeszcze częściej unoszone są do góry, pierwsze maluch rozpoczyna dotykać kolan, a po pewnym czasie stóp. Noworodek uczy się w ten sposób swojego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak robić na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, fizjoterapia sanok , usprawnia i trenuje mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana w bok i starać się przyciągać stopy do buzi. Powinno się zaznaczyć, że deficyt czynności mięśnie brzucha w późniejszym czasie może mieć mnóstwo złych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko wykonuje to inaczej- i co z tego ?
Raz na jakiś czas słyszę od znajomych, że ich niemowle robi określoną czynność innym sposobem niż wszystkie bobasy - czy to coś niekorzystnego ? A więc warto się zastanowić dlaczego robi to inaczej ? Bo jeśli noworodek ma zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z jakiegoś powodu go omija- to coś się musiało stać. Jeśli dziecko w czasie pełzania korzysta z jednej kończyny dolnej, https://www.storeboard.com/blogs/food-and-beverage/and65279;witryna-internetowa-o-band243;lu-miand281;dzy-and322;opatkami/1474072 ciągnie- to najprawdopodobniej część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma prawidłowego napięcia. Jeżeli to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to groźne skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W trakcie każdego ruchu rączką, czy kończyną dolną do mózgu bobasa - a konkretnie do kory ruchowej- dociera sygnał, że ów gest nastąpił. Zatem „prawidłowy” rozwój ruchowy daje także właściwy rozwój mózgu malucha.
Kto musi być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały aby straszyć ludzi, a conajwyżej w celu zwiększenia świadomości rodziców ! Bezustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednakże grupa dzieci, jaka szczególnie jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do harmonijnego rozwoju najbardziej ?
Badania mówią, że pomimo dużej ilości różnic ogromne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet maluchy , które w rezultacie rozlicznych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !