Podstawowe fakty o rozwoju niemowlaka.

Wciąż pamiętam emocje które mną kierowały gdy po raz pierwszy zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z niewielką ilością niejasności. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z drugiej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dużo pytań co robić w danych momentach, co będzie robiło dziecko i jak się wtedy zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam mieć pojęcie, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie porad ludzi których uważasz za ekspertów. Zadajesz pytanie położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona mówi, że niektórzy to myją regularnie, drudzy co dwa dni, a inni jeszcze rzadziej. fizjoterapeuta sanok z jaką częstotliwością karmić i w jakich ilościach- to twierdzi, że przeróżnie niektórzy to tak, a inni tak…
Jestem zdania, iż dla młodych rodziców niesłychanie istotne jest zdawać sobie sprawę jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta mądrość powinna być więcej powszechna.
Miej na względzie jednak, że informacja pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są statystycznie i na ogół zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną umiejętność. Pamiętajcie też, że gdy wasza pociecha jest wcześniakiem to wypada dobrze zdefiniować odpowiedni miesiąc rozwoju.
Zdolności pociechy w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-bobas jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa główkę prosto w stosunku do tułowia. Problemem jaki potrafisz dostrzec jawi się być to, że głowa skręcona jest nieustannie w jedną stronę, ewentualnie 1 ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-dziecko zacznie skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może sytuacja jak noworodek nie skręca głowy w jedną stronę - jeśli w momencie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem bobas nie skręca główki lub jakość takiego skrętu będzie kompletnie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach dojrzysz, że raz za razem poprawniej radzi sobie w trzymaniu główki. Jeśli starsze dziecko nie ma umiejętności stabilnie utrzymać główki, trzeba ją utrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie spełniają swojego zadania.
Ręce.
rehabilitacja sanok dziecko przez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która to w późniejszym etapie życia zdaje się być dla niego niejednokrotnie odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie rzeczy tylko jedną dłonią, lub 1 ręka dzierży wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne jeszcze częściej podciągane są do góry, na początku dziecko zechce dotykać kolan, a później stóp. Nemowle uczy się w ten sposób swego ciała- dowiaduje się, że posiada stopy. Może to jednak robić na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, w takim przypadku aktywizuje, rozwija i trenuje mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i usiłować pociągać stopy do buzi. Wypada odnotować, iż deficyt czynności mięśnie brzucha w dalszym terminie może mieć sporo negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i wiele innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Raz na jakiś czas słyszę od znajomych, że ich niemowle robi określoną czynność innym sposobem niż wszystkie niemowlaki - czy to coś złego ? A więc trzeba się zastanowić po co robi to w inny sposób ? Bo jeżeli noworodek posiada zaprogramowany zrównoważony rozwój- a z jakiegoś względu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeśli niemowle w momencie pełzania korzysta z jednej nogi, a drugą ciągnie- to zapewne część mięśni w ciągniętej kończynie dolnej nie ma harmonijnego napięcia. Jeżeli to nie jest wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to groźne następstwa.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W chwili każdego ruchu kończyną górną, czy kończyną dolną do mózgu malucha - a szczegółowo do kory ruchowej- dochodzi sygnał, iż tenże ruch wystąpił. Więc „prawidłowy” rozwój ruchowy dostarcza także poprawny rozkwit mózgu dziecka.
Kto powinien być w szczególności wyczulony ?
Informacje te nie powstały ażeby straszyć świeżo upieczonych rodziców, a conajwyżej w zamysle powiększenia świadomości rodziców ! Uporczywe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednakże grupa dzieci, która to w szczególności jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
- https://rehabilitacja-sanok33.webs.com/apps/blog/show/47591087-65279-rozw-243-j-niemowlaka-ta-strona-#comments ,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do harmonijnego rozwoju najbardziej ?
Badania ujawniają, że mimo dużej liczby różnic duże znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet bobasy , które w wyniku rozmaitych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- gdy poświęcało im się odpowiednią ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !