Rozwój niemowlaka - Dowiedz się tutaj.

Przypominam sobie emocje jakie mną władnęły gdy pierwszy raz zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z nutką niepewności. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dziesiątki pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się w takim przypadku zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam mieć pojęcie, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie porad ludzi których uważasz za specjalistów. Zadajesz pytanie położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona oznajmia, że niektórzy to kąpią każdego dnia, pozostali co 2 dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz jak często karmić i w jakich ilościach- to twierdzi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, że dla świeżych rodziców bardzo istotne jest posiadać wiedzę jak rozwija się noworodek, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta informacja winna być bardziej https://www.liveinternet.ru/users/brodersen_bloom/blog/ .
Nie zapomnij jednak, że wiedza pokroju „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i zazwyczaj włączają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło konkretną umiejętność. Pamiętajcie także, że wówczas gdy wasza pociecha jest wcześniakiem to należy właściwie zdefiniować stosowny miesiąc rozwoju.
Zdolności małego w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-dziecko jest się coraz bardziej symetryczny -układa główkę prosto wobec tułowia. Problemem jaki jest sens dostrzec wydaje się być to, że głowa skręcona jest nieustannie w jedną stronę, czy jedno ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, a po prawej stronie jest wydłużona.
-noworodek zacznie podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może okoliczność jeśli bobas nie skręca główki w jedną stronę - jeżeli podczas zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem noworodek nie skręca główki lub jakość owego skrętu okazuje się być kompletnie różna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach dostrzeżesz, że raz za razem przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu głowy. Kiedy starsze dziecko nie potrafi stabilnie utrzymać główki, trzeba ją utrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie pracują prawidłowo.
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, jaka w późniejszym etapie życia jest dla niego wielokrotnie odniesieniem. https://www.sendspace.com/file/1cxhax zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta rzeczy wyłącznie jedną ręką, albo jedna ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne coraz częściej podciągane są do góry, na początku dziecko zacznie dotykać kolan, a następnie stóp. Dziecko uczy się w ten sposób swojego ciała- dowiaduje się, że posiada stopy. Może to jednak robić na kilka sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, wtedy pobudza, poprawia i ćwiczy mięśnie brzucha. Wówczas gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana do boku i usiłować przyciągać stopy do rehabilitacja sanok . Trzeba zaznaczyć, że niedobór aktywności mięśnie brzucha w dalszym czasie może mieć sporo złych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Czasem słyszę od znajomych, że ich dziecko wykonuje daną czynność inaczej aniżeli wszystkie niemowlaki - czy to coś złego ? Otóż powinno się zastanowić z jakiej przyczyny wykonuje to innym sposobem ? Bowiem jeżeli bobas ma zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z pewnego powodu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeżeli maluch w momencie pełzania używa 1 nogi, a drugą ciągnie- to najprawdopodobniej część mięśni w ciągniętej nodze nie ma prawidłowego napięcia. W przypadku gdy to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to szkodliwe skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W trakcie każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu bobasa - a dokładnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, że owy ruch wystąpił. Dlatego „prawidłowy” rozwój ruchowy umożliwia też prawidłowy progres mózgu malucha.
Kto powinien być szczególnie wyczulony ?
Informacje te nie powstały by straszyć ludzi, a jedynie w zamiarze powiększenia świadomości rodziców ! Bezustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednakże grupa dzieci, która to szczególnie jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do harmonijnego wzrostu najwięcej ?
Badania mówią, że pomimo dużej liczby rozbieżności ogromne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet noworodki , które w wyniku różnych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeśli poświęcało im się odpowiednią ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !