Rozwój niemowlaka- fizjoterapia.

Wciąż pamiętam emocje jakie mnie nachodziły gdy zostałem ojcem- ekscytacja poplątana z nutką niepewności. Z jednej strony jesteś mega szczęśliwy i zadowolony, z 2 strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dużo pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się w takim przypadku zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam mieć świadomość, że jest właściwie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie porad ludzi których uważasz za znawców. Zadajesz pytanie położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona mówi, że jedni to kąpią http://www.docspal.com/viewer?id=- , inni co parę dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz jak często karmić i w jakich ilościach- to mówi, że przeróżnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla świeżych rodziców bardzo ważne jest rozumieć jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Taka informacja może być więcej dostępna.
Nie zapominaj jednak, że wiedza pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są procentowo i przeważnie obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną zdolność. Pamiętajcie również, iż wówczas gdy noworodek jest wcześniakiem to należy należycie określić właściwy miesiąc rozwoju.
Umiejętności malucha w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
https://penzu.com/p/59f954c9 niemowle jest się coraz bardziej symetryczny -układa głowę prosto wobec tułowia. Problemem jaki jesteś w stanie dostrzec jawi się być to, że głowa skręcona jest permanentnie w jakąś stronę, czy też 1 ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-noworodek zaczyna skręcać głowę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może okoliczność jeżeli bobas nie skręca główki w jedną stronę - jeżeli w momencie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem dziecko nie skręca główki lub jakość tego skrętu jawi się być całkiem różna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach dojrzysz, że jeszcze lepiej radzi sobie w trzymaniu główki. Jeśli starsze dziecko nie ma umiejętności stabilnie utrzymać główki, należy ją podtrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie wykonują swojej pracy odpowiednio.
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która w dalszym etapie życia wydaje się być dla niego nieustająco odniesieniem. Jeżeli zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta przedmioty wyłącznie jedną dłonią, bądź też jedna ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nóżki jeszcze częściej unoszone są do góry, w pierwszej kolejności maluch zechce dotykać kolan, a później stóp. Bobas uczy się w ten sposób swego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak robić na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wtedy aktywizuje, poprawia i trenuje mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i usiłować przyciągać stopy do buzi. Powinno się zaznaczyć, iż deficyt aktywności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć pełno negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Raz na jakiś czas słyszę od znajomych, że ich noworodek przeprowadza określoną czynność innym sposobem niż wszystkie noworodki - czy to coś niekorzystnego ? https://www.file-upload.com/15dg822vyw0s trzeba się zastanowić z jakiej przyczyny robi to odmiennie ? Ponieważ jeżeli dziecko ma zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z jakiegoś względu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeśli maluch w momencie pełzania korzysta z jednej nóżki, a drugą ciągnie- to przypuszczalnie część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma właściwego napięcia. W przypadku gdy to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to niebezpieczne skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W momencie każdego ruchu rączką, czy kończyną dolną do mózgu malucha - a dokładnie do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, iż tenże ruch wystąpił. Więc „prawidłowy” rozwój ruchowy uzupełnia również poprawny rozwój mózgu bobasa.
Kto powinien być szczególnie wyczulony ?
Informacje te nie powstały by straszyć świeżo upieczonych rodziców, a przede wszystkim w zamysle zwiększenia świadomości rodziców ! Bezustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednak grupa dzieci, jaka w szczególności jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego rozwoju najbardziej ?
Badania pokazują, że mimo dużej ilości różnic olbrzymie znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet niemowlaki , które w wyniku rozlicznych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- gdy poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !